In andermans schoenen

Auteur: Loes Wouterson

‘Verplaats je eens in de schoenen van een ander.’
Dat is een uitnodiging die regelmatig wordt uitgewisseld als de communicatie niet lekker loopt of als het contact schuurt.

In het werk als acteur in het bedrijfsleven, is dat zogenaamd aantrekken van andermans schoenen een van de belangrijke kenmerken van je toegevoegde waarde. En ook een van de leukste dingen van het vak. Leef niet alleen je eigen leven, leef er 20 op een dag! Nou ja, vooruit: gedeeltes ervan.

De noodzaak van het inleven komt in allerlei, vaak onverwachte gedaantes voor.
Zo hoorde ik tijdens een van mijn opdrachten over een uitvinding, waar ik me nooit bewust van was.
In deze organisatie waren de mensen van de horeca-ondersteuning (onder andere verantwoordelijk voor uitserveren van koffie en thee), niet blij met de afdeling inkoop.
De afdeling inkoop had namelijk koffiekopjes ingekocht, die niet een speciale onderkant hadden.
Wat was er speciaal aan de onderkant die ze graag wilden?
Op die speciale onderkant bleef geen water liggen als de vaatwasser klaar was en op de onderkant van ‘gewone’ kopjes wel. Gevolg: ze moesten nu alle kopjes handmatig deppen om geen nat servies uit de vaatwasser te halen. Een behoorlijke impact op hun werk.

Was de inkoper even in de schoenen van de horecamensen gaan staan, dan had hij of zij een andere beslissing genomen.

Lotte, alumnus van WWLA, vertelt ook (op ca. 5 minuten in het filmpje hieronder) over de waarde die het je kunnen verplaatsen in een ander voor haar heeft. Ze werd zich ervan bewust door de Belbin Teamrollen. Een model over de waarde van diversiteit en complementariteit.

Lotte Geertsma